Zwangerschap

Maak een afspraak

Iedere zwangerschap is een unieke beleving. Er zijn vele momenten van geluk en zich goed voelen en er zijn momenten van zich minder goed voelen omdat er klachten zijn die je totaal uit balans brengen of zelfs serieuze klachten geven waardoor je niet normaal kan functioneren.

Als de zwangerschap niet verloopt zoals gewenst kan praktijk Ensō veilig en op natuurlijke wijze ondersteuning bieden. Deze klachten hoeven niet louter fysiek te zijn maar kunnen ook mentaal-emotioneel gerelateerd zijn.

Acupunctuur kan effectief zijn bij zeer veel uiteenlopende klachten en aandoeningen zoals:

• Nausea en overgeven
  • Brandend maagzuur
  • Obstipatie
  • Rugpijn en bekkenklachten
  • Vermoeidheid
  • Bloedarmoede
  • Insomnia
  • Spanning, angst of depressie
  • Dreigende miskraam
  • Groeivertraging van de baby
  • Hoge bloeddruk
  • Stuitligging v.a. week 34

Moxatherapie en stuitligging

Vlak voor de bevalling ligt 3,5% van baby’s in een stuit. Om de risico’s van een natuurlijke stuitbevalling te voorkomen worden de meesten gehaald met een keizersnede.

Moxa-therapie is een onderdeel van acupunctuur in de Traditionele Chinese Geneeskunde. De behandeling met een moxastick is eenvoudig, veilig en zeer doeltreffend. Een moxastick heeft veel weg van een grote sigaar waarvan bijvoetkruid het hoofdbestanddeel is. Als de stick aangestoken is, verspreidt deze over het acupunctuurpunt een intense warmtestraling die aangenaam en niet pijnlijk is. Via een specifiek acupunctuurpunt bereikt de warme energie het kleine bekken waardoor er een spontane draaiing van de baby kan ontstaan. Het gebruik van moxatherapie vergroot de kans van 50% naar 75% voor een spontane draaiing.

Bij voorkeur wordt er in week 33 of 34 van de zwangerschap gestart. Je krijgt moxasticks met duidelijke instructies mee naar huis zodat je deze therapie ongeveer 10 dagen zelfstandig kunt uitvoeren. Indien nodig kan je tussentijds behandeld worden om stress en spanning in de buik te verminderen. Tijdens het consult bij de verloskundige of gynaecoloog wordt de positie van de baby gecontroleerd en zal er indien nodig een datum voor uitwendige versie gepland worden.